18 March 2007

My First Offshore Job..

This is my first trip OFFSHORE..


Venue : Kelantan Waters, Cakerawala C Well
Workplace : Ensco 104 operated by CHOC (Carigali Hess Operating Company)

Sungguh gembira mendengar berita yg aku akan pergi first job aku.

Rig move.. Kerja yg mungkin senang dan mungkin juga susah.. Semua nya depends..

Kehidupan di laut mmg tak bole di duga

_________________________________________________________________

Hari pertama:
- Bertolak dari KL ke KB naik MAS.
- Berehat di hotel AZAM di KB. Chopper pukul 8 pagi esok so kena check in dalam kul 6.30 pagi
- Tido

Hari Kedua :
- Bangun kul 5 pagi.. sempat tgk Champions League MU vs Lille.. siap2 pastu gerak pergi airport dalam kul 6 pagi
- Check in , pastu kena buat urine test.
- Dalam kul 8 dpt bad news.. chopper aku tunda kul 12 tgh hari.. tapi beg aku bole pergi dulu..
- Kul 1230 aku start naik chopper (Sikorsky S76)




- Satu jam naik chopper.. aku tiba di ENSCO 104.. Masa aku sampai.. Rig tgh dalam pre loading.. kalau lay man's term nye.. dah sampai lokasi.. tapi tgh pasang kaki.. korang tgk ade 3 kaki dalam gambar di bawah



- Ketibaan aku di sambut oleh safety officer Mr Wiwit(Nice guy) dr Indonesia..
- Lepas tu kena dgr safety briefing dr Mr Wiwit tersebut..
- Tak sempat habis briefing.. aku kena buat keje plak.. kena point VSAT pasal derang nak communication urgently..
- Settle pointing.. settle la keje aku.. tunggu habis preloading je.. pastu fine tuning balik..


Hari Kedua :

- Tunggu.. Preloading tak settle2 lagi.. rig dah goyang2 dah pening kpl..
- Sementara menunggu tu aku ronda2 pegi amik gambar jap..
- Kat bawah ni gambar bilik aku ngan kawan sekerja aku.. Double decker bed.. selesa jgak la .. tak terasa la macam berada di tgh lautan.. ada tv kecik yg bole tgk astro dan jgak dvd player..


- Yg ni tempat gantung baju dan pintu menuju ke bilik air..


- Ni adalah almari pakaian.. di dalamnye terkandung beg aku haha..


- Ni gambar dalam bilik air.. punye la rig ni nak jaga safety semua org dan nak elak incident.. kat cermin pun dia letak sticker nih..


- Hmm, ni plak Tv room dia.. besar kan tv dia.. tempat duk dia pun macam seat wyg.. bole letak air minum..


Hari Ketiga :

Setia menunggu

Hari Keempat :

Yeay, bole balik..


Itu saje kisah ringkas dari aku utk kamu..

No comments: